Juridisch

Algemene leveringsvoorwaarden

De algemene leveringsvoorwaarden van The Hills B.V. voor de levering van zorgdiensten.

Algemene leveringsvoorwaarden

Download PDF

Deze Algemene Voorwaarden van GGZ Nederland, die The Hills B.V. (hierna te noemen: The Hills) volgt, zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond, Patiëntenfederatie Nederland en Landelijk Platform GGZ in het kader van de SER Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg en zijn in werking getreden per 1 januari 2017.

The Hills B.V. is gevestigd aan de Rijksweg 6, 6267 AG te Cadier en Keer. Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 93678363 en geregistreerd met AGB-code [...].

Aan de rechtsverhouding tussen een cliënt en een The Hills ligt een overeenkomst ten grondslag liggen gericht op behandeling. Deze overeenkomst is de bijzondere overeenkomst geregeld in Boek 7, Titel 7, afdeling 5 van het Burgerlijk Wetboek, de overeenkomst inzake geneeskundige behandeling (WGBO). Daarnaast kan het een overeenkomst betreffen gericht opbegeleiding. Deze Algemene Voorwaarden vormen de basis voor het tot stand komen van een dergelijke overeenkomst en geven aan wat de cliënt en The Hills bij de uitvoering daarvan mogen verwachten. Het spreekt vanzelf dat het unieke en persoonlijke contact van de cliënt met de zorgverleners daarnaast een belangrijke factor is.

ARTIKEL 1 - DEFINITIES

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:

  • The Hills: de rechtspersoon, die zorg verleent binnen het domein van de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg.
  • Cliënt: een natuurlijke persoon die zich tot The Hills wendt of heeft gewend teneinde zorg te ontvangen dan wel deze reeds ontvangt.
  • Overeenkomst: de behandelings- of begeleidingsovereenkomst.
  • Zorgverlener: de voor The Hills werkzame beroepsbeoefenaar die met de cliënt in het kader van de behandeling of begeleiding persoonlijk contact heeft
  • Zorg of zorgverlener: behandeling of begeleiding.
  • Begeleiding: activiteiten gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie van de cliënt opdat hij zo lang mogelijk in zijn eigen leefomgeving kan blijven.
  • Behandeling: behandelingen op het gebied van de geneeskunst die worden verricht door een zorgverlener die een geneeskundig beroep of bedrijf uitoefent waarop de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (Wgbo) van toepassing is.
  • Praktijk: de behandelruimte van The Hills inclusief wachtkamer, balie of andere ruimtes waar de cliënt als onderdeel van de behandeling gebruik van maakt.
  • Naastbetrokkene(n): familie, partners, vrienden of andere naasten van de cliënt.
  • Behandelplan: een in samenspraak met de cliënt opgesteld plan, waarin de algemene gegevens en het beeld van de cliënt, zijn beperkingen, mogelijkheden en wensen, doelen, actieplan, evaluatie en rapportage aan de orde komen.
  • Dossier: de zorgverlener heeft de plicht een dossier in te richten met betrekking tot de zorg van de cliënt. In het dossier neemt hij gegevens op over de gezondheid van de cliënt, de verrichtingen, verklaringen van de cliënt en bewaart hij de gegevens die noodzakelijk zijn voor een goede hulpverlening. Hieronder wordtook het patiëntendossier verstaan
  • Kwaliteitsstandaarden: richtlijnen, zorgmodules en zorgstandaarden, die betrekking hebben op het gehele zorgproces en die vastleggen wat goede zorg is
  • Incident: is een gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade aan de cliënt, een mede cliënt of medewerker van de instelling heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) zou kunnen leiden.

ARTIKEL 2 - TOEPASSELIJKHEID

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de tussen de cliënt en The Hills gesloten overeenkomst met betrekking tot:
  2. Ambulante behandeling;
  3. Begeleiding.
  4. De Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de verleende ambulante zorg en worden zoveel als mogelijk toegepast ongeacht de wijze waarop de zorg wordt gefinancierd.
  5. Partijen kunnen niet afwijken van deze Algemene Voorwaarden tenzij dat in een individueel geval expliciet is overeengekomen en de afwijking niet in het nadeel is van de cliënt. Dergelijke afwijkingen dienen schriftelijk te zijn vastgelegd.

ARTIKEL 3 - NAASTBETROKKENE(N)

Indien gewenst kan de cliënt zich laten bijstaan door iemand naar keuze om te helpen een weloverwogen keuze te maken ten aanzien van de behandeling in The Hills.

ARTIKEL 4 - DUIDELIJKE INFORMATIE

De cliënt heeft recht op die informatie die noodzakelijk is om weloverwogen keuzes over de zorg te kunnen maken. Alle informatie die aan de cliënt wordt verstrekt moet naar inhoud, vorm en moment op een voor de cliënt geschikt niveau zijn en juist en volledig zijn. De behandelaar gaat bij de cliënt na of deze de informatie heeft begrepen en of er nog vragen zijn.

ARTIKEL 5 - ZORG SPECIFIEKE INFORMATIE

Voorafgaand aan het tot stand komen van de overeenkomst bepalen de regiebehandelaar en cliënt in onderling overleg welke behandeling het beste bij de cliënt past en wisselen zij informatie uit, die relevant is voor de behandeling. In ieder geval wordt besproken:

  • het recht op vrije keuze van zorgverlener;
  • de aard en de inhoud van de behandeling;
  • de verwachte duur van de behandeling;
  • de kosten en de vergoeding daarvan;
  • de mogelijkheden voor een second opinion;
  • de klachtenregeling;
  • de privacyregeling;
  • de huisregels.

ARTIKEL 6 - ALGEMENE INFORMATIE

The Hills verstrekt algemene informatie over de organisatie, de zorg die wordt verleend, de kwaliteitsstandaarden die worden gehanteerd, de klachtenregeling en de privacyregeling. Deze informatie is beschikbaar op de website van The Hills en kan desgevraagd worden verstrekt.

ARTIKEL 7 - TOT STAND KOMEN VAN DE OVEREENKOMST

De overeenkomst komt tot stand door het aanvaarden van het behandelplan door de cliënt. De cliënt heeft het recht om het behandelplan te weigeren of te beëindigen, tenzij dit redelijkerwijs niet mogelijk is gezien de aard van de behandeling.

ARTIKEL 8 - HET OPSTELLEN VAN HET BEHANDELPLAN

Het behandelplan wordt opgesteld in samenspraak met de cliënt en bevat ten minste:

  • de algemene gegevens van de cliënt;
  • het beeld van de cliënt, zijn beperkingen, mogelijkheden en wensen;
  • de doelen van de behandeling;
  • het actieplan;
  • de evaluatie en rapportage.

ARTIKEL 9 - DOSSIER

De zorgverlener heeft de plicht een dossier in te richten met betrekking tot de zorg van de cliënt. In het dossier neemt hij gegevens op over de gezondheid van de cliënt, de verrichtingen, verklaringen van de cliënt en bewaart hij de gegevens die noodzakelijk zijn voor een goede hulpverlening. De cliënt heeft het recht om inzage te krijgen in zijn dossier.

ARTIKEL 10 - SECOND OPINION BIJ BEHANDELING

De cliënt heeft het recht om een second opinion aan te vragen bij een andere zorgverlener. The Hills zal de cliënt hierbij ondersteunen en de benodigde informatie verstrekken.

ARTIKEL 11 - PRIVACY TIJDENS DE ZORGVERLENING

The Hills respecteert de privacy van de cliënt en handelt conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). De cliënt heeft het recht om te weten welke gegevens worden verzameld en hoe deze worden gebruikt.

ARTIKEL 12 - KWALITEIT VAN ZORG

The Hills streeft naar het leveren van kwalitatief goede zorg conform de geldende kwaliteitsstandaarden. De cliënt heeft het recht op goede zorg en kan hierover klachten indienen via de klachtenregeling.

ARTIKEL 13 - TOEGANKELIJKHEID RUIMTES

The Hills zorgt ervoor dat de ruimtes waar de zorg wordt verleend toegankelijk zijn voor cliënten met een beperking. Indien nodig worden aanpassingen gemaakt om de toegankelijkheid te waarborgen.

ARTIKEL 14 - INCIDENTEN

The Hills heeft een procedure voor het melden en behandelen van incidenten. Incidenten worden geregistreerd en geëvalueerd om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. De cliënt wordt geïnformeerd over incidenten die hem betreffen.

ARTIKEL 15 - ZORG OP AFSPRAAK

De zorg wordt verleend op afspraak. De cliënt wordt tijdig geïnformeerd over de beschikbaarheid van afspraken en kan zelf een afspraak maken. Bij het niet nakomen van een afspraak kan The Hills kosten in rekening brengen.

ARTIKEL 16 - EEN CLIËNT - MEER ZORGVERLENERS

Indien meerdere zorgverleners betrokken zijn bij de behandeling van een cliënt, zorgen zij voor goede afstemming en coördinatie. De regiebehandelaar is verantwoordelijk voor de coördinatie van de behandeling.

ARTIKEL 17 - GOED CLIËNTSCHAP

De cliënt wordt geacht zich te houden aan de afspraken die zijn gemaakt en zich te gedragen conform de huisregels. Indien de cliënt zich niet aan de afspraken houdt, kan The Hills maatregelen nemen, waaronder het beëindigen van de overeenkomst.

ARTIKEL 18 - INFORMATIEPLICHTEN

De cliënt is verplicht om The Hills tijdig te informeren over relevante wijzigingen in zijn situatie die van invloed kunnen zijn op de behandeling. The Hills informeert de cliënt tijdig over wijzigingen in de behandeling of het behandelplan.

ARTIKEL 19 - BETALING

De kosten van de behandeling worden vergoed door de zorgverzekeraar conform de Zorgverzekeringswet. De cliënt betaalt geen eigen bijdrage voor de behandeling, tenzij anders overeengekomen.

ARTIKEL 20 - TOEGANG TOT EIGEN KAST OF VERBLIJFSRUIMTE

De cliënt heeft recht op toegang tot zijn eigen kast of verblijfsruimte. The Hills heeft geen recht op toegang tot de kast of tot de verblijfsruimte van de cliënt, tenzij dat redelijkerwijs noodzakelijk is in geval van:

  • de veiligheid waaronder begrepen mogelijk onaanvaardbare hygiënische omstandigheden;
  • of in geval van een redelijk vermoeden van strafbare feiten, waaronder het bezit van verboden middelen en/of voorwerpen;
  • of in het belang van de uitvoering van het behandelplan.

Tenzij dit een strafrechtelijk onderzoek zou belemmeren, wordt de cliënt van de toegang tot de kast of tot de verblijfsruimte tevoren op de hoogte gesteld en krijgt hij een kans de kast of de verblijfsruimte zelf op orde te brengen. In ieder geval wordt de cliënt in de gelegenheid gesteld om bij het betreden van de kast of ruimte aanwezig te zijn.

ARTIKEL 21 - TIJDELIJKE AFWEZIGHEID

Indien de cliënt meer dan één opeenvolgende consulten afwezig is en/of langer afwezig is dan bij een goedgekeurde verlofaanvraag overeengekomen, waarop de huisregels en de behandelovereenkomst van toepassing zijn, behoud The Hills het recht om de zorgovereenkomst op te zeggen.

The Hills informeert de cliënt bij aanvang van de overeenkomst over de huisregels en het beleid zoals beschreven in de behandelovereenkomst. Bij wijziging van deze documenten informeert hij de cliënt daarover zo spoedig mogelijk.

Na verloop van de in het eerste lid bedoelde termijnen is The Hills gerechtigd de verblijfsruimte of eigendommen van de cliënt te ontruimen. Indien mogelijk brengt The Hills de cliënt en/of diens vertegenwoordiger hiervan vooraf op de hoogte. The Hills draagt op kosten van de cliënt zorg voor passende opslag van de eigendommen van de cliënt indien die aanwezig zijn.

ARTIKEL 22 - VERLOF

Uitsluitend op basis van behandelinhoudelijke overwegingen, die zijn vastgelegd in het behandelplan, mag een cliënt het verlof, dat hij/zij heeft aangevraagd, geweigerd worden.

ARTIKEL 23 - VOEDING - WENSEN EN LEVENSOVERTUIGING CLIENT

De instelling zorgt, bij verblijf met maaltijden, voor een medisch noodzakelijk dieet. Er wordt daarnaast zoveel mogelijk aangesloten bij de wensen en levensovertuiging van de cliënt.

ARTIKEL 24 - HUISREGELS

The Hills hanteert huisregels, waaraan de cliënt zich dient te houden. Indien de cliënt zich niet aan de huisregels houdt dan zal hierover in contact getreden worden met de cliënt. Als na herhaaldelijk overleg de cliënt zich nog immer niet aan de huisregels houdt dan kan de behandeling beëindigd worden. Zie het navolgende artikel.

ARTIKEL 25 - BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST

De overeenkomst eindigt:

  • bij overplaatsing naar een andere The Hills;
  • met instemming van beide partijen;
  • na een eenzijdige, ondubbelzinnige opzegging van de overeenkomst door de cliënt;
  • na een eenzijdige opzegging door The Hillsmet inachtneming van het bepaalde in artikel 27;
  • overlijden van de cliënt. Zie ook artikel 29.

ARTIKEL 26 - EIGENDOMMEN CLIËNT

In de situatie als genoemd in artikel 25 lid 1 onder a tot en met e is The Hills gerechtigd om de kamer na het vertrek van de cliënt te ontruimen. The Hills heeft een inspanningsverplichting om met de cliënt een afspraak te maken om de goederen, die zijn achtergebleven, op te halen. Indien de cliënt niet reageert, wordt de contactpersoon benaderd voor het ophalen van de goederen.

ARTIKEL 27 - OPZEGGING VAN DE OVEREENKOMST DOOR THE HILLS

The Hills is in ieder geval gerechtigd de overeenkomst op te zeggen, indien:

  • de financiering, de verwijzing komt te ontbreken;
  • de cliënt herhaaldelijk diens verantwoordelijkheden uit de overeenkomst niet nakomt of kan nakomen, daarop herhaaldelijk is aangesproken maar hij of zij zijn of haar gedrag niet verandert en dit heeft geleid tot een zodanige situatie dat het langer voortduren van de overeenkomst in redelijkheid niet langer van The Hills kan wordengevergd;
  • de cliënt zodanig ernstige strafbare feiten begaat die een duidelijke weerslag hebben op de relatie met de zorgverleners of de medecliënten, dat het voortduren van de overeenkomst niet langer in redelijkheid van The Hills kan wordengevergd;
  • door toedoen van naasten van de cliënt ernstige spanningen met de zorgverleners ontstaan, waardoor voortzetting van zorgvuldige zorg ernstig wordtbemoeilikt;
  • indien de zorgvraag van de cliënt dusdanig verandert dat het niet meer van The Hills kan worden verlangd dat zij de zorg verleent zoals is overeengekomen en is vastgelegd in het behandelplan.

Bij beëindiging van de overeenkomst neemt The Hills een redelijke termijn in acht als mede die zorgvuldigheid betreffende de nazorg, die in redelijkheid van de instelling mag worden verwacht.

ARTIKEL 28 - NAZORG

Bij het beëindigen van de overeenkomst spannen The Hills en de cliënt zich in om in onderling overleg tijdig de randvoorwaarden te regelen die nodig zijn voor het ontslag en/of de nazorg indien continuïteit van zorg noodzakelijk is. The Hills stelt op de hoogte van het ontslag vóór het daadwerkelijke vertrek:

  • de contactpersoon of vertegenwoordiger van de cliënt;
  • betrokken zorgverleners waaronder de verwijzer.

ARTIKEL 29 - OVERLIJDEN

In geval de cliënt tijdens zijn verblijf binnen The Hills overlijdt, stelt The Hills familie resp. de contactpersoon onverwijld op de hoogte van zijn of haar overlijden.

The Hills zal onverwijld de juridische procedures hanteren, die in geval van overlijden gevolgd dienen te worden.

The Hills biedt binnen de wettelijke mogelijkheden desgewenst nazorg aan de nabestaande(n) van de cliënt.

The Hills is gerechtigd om in geval van overlijden de kamer van de cliënt te ontruimen. De instelling heeft een inspanningsverplichting om met de contactpersoon van de cliënt resp. de familie een afspraak te maken voor het ophalen van de eigendommen.

ARTIKEL 30 - KLACHTEN EN GESCHILLEN

De klachtenregeling van The Hills, zoals beschreven op haar website, is van toepassing.

In die regeling staat ook bij welke geschillencommissie The Hills is aangesloten.

Directie The Hills - 01-09-2025