Juridisch
De algemene leveringsvoorwaarden van The Hills B.V. voor de levering van zorgdiensten.
Deze Algemene Voorwaarden van GGZ Nederland, die The Hills B.V. (hierna te noemen: The Hills) volgt, zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond, Patiëntenfederatie Nederland en Landelijk Platform GGZ in het kader van de SER Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg en zijn in werking getreden per 1 januari 2017.
The Hills B.V. is gevestigd aan de Rijksweg 6, 6267 AG te Cadier en Keer. Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 93678363 en geregistreerd met AGB-code [...].
Aan de rechtsverhouding tussen een cliënt en een The Hills ligt een overeenkomst ten grondslag liggen gericht op behandeling. Deze overeenkomst is de bijzondere overeenkomst geregeld in Boek 7, Titel 7, afdeling 5 van het Burgerlijk Wetboek, de overeenkomst inzake geneeskundige behandeling (WGBO). Daarnaast kan het een overeenkomst betreffen gericht opbegeleiding. Deze Algemene Voorwaarden vormen de basis voor het tot stand komen van een dergelijke overeenkomst en geven aan wat de cliënt en The Hills bij de uitvoering daarvan mogen verwachten. Het spreekt vanzelf dat het unieke en persoonlijke contact van de cliënt met de zorgverleners daarnaast een belangrijke factor is.
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
Indien gewenst kan de cliënt zich laten bijstaan door iemand naar keuze om te helpen een weloverwogen keuze te maken ten aanzien van de behandeling in The Hills.
De cliënt heeft recht op die informatie die noodzakelijk is om weloverwogen keuzes over de zorg te kunnen maken. Alle informatie die aan de cliënt wordt verstrekt moet naar inhoud, vorm en moment op een voor de cliënt geschikt niveau zijn en juist en volledig zijn. De behandelaar gaat bij de cliënt na of deze de informatie heeft begrepen en of er nog vragen zijn.
Voorafgaand aan het tot stand komen van de overeenkomst bepalen de regiebehandelaar en cliënt in onderling overleg welke behandeling het beste bij de cliënt past en wisselen zij informatie uit, die relevant is voor de behandeling. In ieder geval wordt besproken:
The Hills verstrekt algemene informatie over de organisatie, de zorg die wordt verleend, de kwaliteitsstandaarden die worden gehanteerd, de klachtenregeling en de privacyregeling. Deze informatie is beschikbaar op de website van The Hills en kan desgevraagd worden verstrekt.
De overeenkomst komt tot stand door het aanvaarden van het behandelplan door de cliënt. De cliënt heeft het recht om het behandelplan te weigeren of te beëindigen, tenzij dit redelijkerwijs niet mogelijk is gezien de aard van de behandeling.
Het behandelplan wordt opgesteld in samenspraak met de cliënt en bevat ten minste:
De zorgverlener heeft de plicht een dossier in te richten met betrekking tot de zorg van de cliënt. In het dossier neemt hij gegevens op over de gezondheid van de cliënt, de verrichtingen, verklaringen van de cliënt en bewaart hij de gegevens die noodzakelijk zijn voor een goede hulpverlening. De cliënt heeft het recht om inzage te krijgen in zijn dossier.
De cliënt heeft het recht om een second opinion aan te vragen bij een andere zorgverlener. The Hills zal de cliënt hierbij ondersteunen en de benodigde informatie verstrekken.
The Hills respecteert de privacy van de cliënt en handelt conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). De cliënt heeft het recht om te weten welke gegevens worden verzameld en hoe deze worden gebruikt.
The Hills streeft naar het leveren van kwalitatief goede zorg conform de geldende kwaliteitsstandaarden. De cliënt heeft het recht op goede zorg en kan hierover klachten indienen via de klachtenregeling.
The Hills zorgt ervoor dat de ruimtes waar de zorg wordt verleend toegankelijk zijn voor cliënten met een beperking. Indien nodig worden aanpassingen gemaakt om de toegankelijkheid te waarborgen.
The Hills heeft een procedure voor het melden en behandelen van incidenten. Incidenten worden geregistreerd en geëvalueerd om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. De cliënt wordt geïnformeerd over incidenten die hem betreffen.
De zorg wordt verleend op afspraak. De cliënt wordt tijdig geïnformeerd over de beschikbaarheid van afspraken en kan zelf een afspraak maken. Bij het niet nakomen van een afspraak kan The Hills kosten in rekening brengen.
Indien meerdere zorgverleners betrokken zijn bij de behandeling van een cliënt, zorgen zij voor goede afstemming en coördinatie. De regiebehandelaar is verantwoordelijk voor de coördinatie van de behandeling.
De cliënt wordt geacht zich te houden aan de afspraken die zijn gemaakt en zich te gedragen conform de huisregels. Indien de cliënt zich niet aan de afspraken houdt, kan The Hills maatregelen nemen, waaronder het beëindigen van de overeenkomst.
De cliënt is verplicht om The Hills tijdig te informeren over relevante wijzigingen in zijn situatie die van invloed kunnen zijn op de behandeling. The Hills informeert de cliënt tijdig over wijzigingen in de behandeling of het behandelplan.
De kosten van de behandeling worden vergoed door de zorgverzekeraar conform de Zorgverzekeringswet. De cliënt betaalt geen eigen bijdrage voor de behandeling, tenzij anders overeengekomen.
De cliënt heeft recht op toegang tot zijn eigen kast of verblijfsruimte. The Hills heeft geen recht op toegang tot de kast of tot de verblijfsruimte van de cliënt, tenzij dat redelijkerwijs noodzakelijk is in geval van:
Tenzij dit een strafrechtelijk onderzoek zou belemmeren, wordt de cliënt van de toegang tot de kast of tot de verblijfsruimte tevoren op de hoogte gesteld en krijgt hij een kans de kast of de verblijfsruimte zelf op orde te brengen. In ieder geval wordt de cliënt in de gelegenheid gesteld om bij het betreden van de kast of ruimte aanwezig te zijn.
Indien de cliënt meer dan één opeenvolgende consulten afwezig is en/of langer afwezig is dan bij een goedgekeurde verlofaanvraag overeengekomen, waarop de huisregels en de behandelovereenkomst van toepassing zijn, behoud The Hills het recht om de zorgovereenkomst op te zeggen.
The Hills informeert de cliënt bij aanvang van de overeenkomst over de huisregels en het beleid zoals beschreven in de behandelovereenkomst. Bij wijziging van deze documenten informeert hij de cliënt daarover zo spoedig mogelijk.
Na verloop van de in het eerste lid bedoelde termijnen is The Hills gerechtigd de verblijfsruimte of eigendommen van de cliënt te ontruimen. Indien mogelijk brengt The Hills de cliënt en/of diens vertegenwoordiger hiervan vooraf op de hoogte. The Hills draagt op kosten van de cliënt zorg voor passende opslag van de eigendommen van de cliënt indien die aanwezig zijn.
Uitsluitend op basis van behandelinhoudelijke overwegingen, die zijn vastgelegd in het behandelplan, mag een cliënt het verlof, dat hij/zij heeft aangevraagd, geweigerd worden.
De instelling zorgt, bij verblijf met maaltijden, voor een medisch noodzakelijk dieet. Er wordt daarnaast zoveel mogelijk aangesloten bij de wensen en levensovertuiging van de cliënt.
The Hills hanteert huisregels, waaraan de cliënt zich dient te houden. Indien de cliënt zich niet aan de huisregels houdt dan zal hierover in contact getreden worden met de cliënt. Als na herhaaldelijk overleg de cliënt zich nog immer niet aan de huisregels houdt dan kan de behandeling beëindigd worden. Zie het navolgende artikel.
De overeenkomst eindigt:
In de situatie als genoemd in artikel 25 lid 1 onder a tot en met e is The Hills gerechtigd om de kamer na het vertrek van de cliënt te ontruimen. The Hills heeft een inspanningsverplichting om met de cliënt een afspraak te maken om de goederen, die zijn achtergebleven, op te halen. Indien de cliënt niet reageert, wordt de contactpersoon benaderd voor het ophalen van de goederen.
The Hills is in ieder geval gerechtigd de overeenkomst op te zeggen, indien:
Bij beëindiging van de overeenkomst neemt The Hills een redelijke termijn in acht als mede die zorgvuldigheid betreffende de nazorg, die in redelijkheid van de instelling mag worden verwacht.
Bij het beëindigen van de overeenkomst spannen The Hills en de cliënt zich in om in onderling overleg tijdig de randvoorwaarden te regelen die nodig zijn voor het ontslag en/of de nazorg indien continuïteit van zorg noodzakelijk is. The Hills stelt op de hoogte van het ontslag vóór het daadwerkelijke vertrek:
In geval de cliënt tijdens zijn verblijf binnen The Hills overlijdt, stelt The Hills familie resp. de contactpersoon onverwijld op de hoogte van zijn of haar overlijden.
The Hills zal onverwijld de juridische procedures hanteren, die in geval van overlijden gevolgd dienen te worden.
The Hills biedt binnen de wettelijke mogelijkheden desgewenst nazorg aan de nabestaande(n) van de cliënt.
The Hills is gerechtigd om in geval van overlijden de kamer van de cliënt te ontruimen. De instelling heeft een inspanningsverplichting om met de contactpersoon van de cliënt resp. de familie een afspraak te maken voor het ophalen van de eigendommen.
De klachtenregeling van The Hills, zoals beschreven op haar website, is van toepassing.
In die regeling staat ook bij welke geschillencommissie The Hills is aangesloten.
Directie The Hills - 01-09-2025